Wednesday, March 13, 2013

Redha Itu Perlu



Kalau kita nak orang sedih & menderita sama macam yang kita rasakan hanya kerana perasaan tidak puas hati, maknanya kita salah kerana tidak ada rasa bersyukur dalam hati dan tidak redha dengan apa yang Tuhan uji.


Kita perlu ingat, redha Allah swt itu lebih baik dari mengejar pahala yang menggunung. Redha itu sendiri membawa maksud kita terima dengan tenang apa yang Allah bagi tak kiralah yang berupa peraturan (hukum) atau pun qada' iaitu ketentuan Allah swt.


Kadang-kala perkara kecik pun kita tak boleh nak redha. Misalnya :


Alaa siapa punya kerja ni pagi-pagi lagi dah mencuri kasut! Baru beli 2 hari lepas tak puas pakai lagi, dua ratus ingget kot.


Mungkin Allah swt nak tunjuk dekat kita, kasut mahal mana pun kalau tujuannya untuk kemewahan diri, untuk menunjuk-nunjuk dan bukan untuk kepentingan orang lain tidak akan ke mana. Mungkin lepasni boleh beli kasut yang lebih murah & berpatutan ke dak?


Hish dia ni time ni la mak cik nak sakit la nenek sakit la ada-ada je. Dah plan nak pergi holiday sama-sama tup2 kena cancel. Membazir duit booking je!


Kita tak akan pernah tahu hikmah disebalik kejadian yang melanda. Dibuatnya suatu hari nanti perkara sama jadi dekat kita, apa yang akan kita lakukan?


Jadi, kalau sesuatu perkara diluar dugaan berlaku, terima dengan tenang instead of panik tak tentu pasal, sedih yang terlampau atau marah tak tentu hala sampai kena post dekat wall setiap isi hati kita. Jangan, itu tak baik. Kena ingat, kita yang bertanggungjawab atas apa yang kita kerjakan di atas muka bumi ini sebagai hamba Allah swt.






No comments:

Post a Comment