Sunday, February 24, 2013

Syukur


ASSALAMUALAIKUM


Syukur Alhamdulillah, terima kasih Allah kerana memberi satu lagi hari kepada diriku untuk meneruskan kehidupan nikmat yang diberi olehMu.

Entry kali ini cuma ingin meluahkan isi hati seorang hamba Tuhan di atas muka bumi ini.

Sebagai seorang yang sensitif aku akui memang mudah untuk beremosi. Kadang-kadang tengah tengok cerita yang ada babak sedih pun senang je air mata ni mengalir. Kadang-kadang bila marah, kita tak terjangka akan buat sesuatu yang tak pernah kita sangka akan buat.

Kesilapan sering kali berlaku dalam liku-liku hidup ini. Baik yang kecil mahupun yang memberi impak yang kuat kepada diriku. Aku pernah membuat orang mengalirkan air mata, marah padaku, malah ada yang benci. Tipu la kalau aku kata yang aku tidak pernah memikirkan langsung hal ini. Sungguh aku kesal sekali. Tapi Tuhan itu Maha Adil, aku cumah pohon doa dan mahukan setiap orang yang aku kenal dan yang kenal siapa aku dapat memaafkan kesilapanku suatu hari nanti baik yang diketahui mahupun yang tidak diketahui. Tak kira jika ia mengambil masa yang lama sekalipun. Hatiku sentiasa terbuka untuk berjumpa kalian kembali. Maafkan aku.

Itu terbukti yang aku ini hanya manusia lemah yang memerlukan kekuatan luar biasa untuk terus hidup. Ya, Tuhanku, bagiku Engkaulah kekuatanku yang sebenar. Tidak ada lain selain diriMu yang sentiasa mengetahui isi hatiku, apa yang ku fikirkan, apa yang kulakukan di atas bumi ini. Ingatkan aku disaat aku makin jauh dariMu ya Tuhanku.

Aku pernah kehilangan orang yang paling aku perlukan dalam hidup ini iaitu arwah Mama. Tiap masa aku selalu memikirkan dia, bagaimana dia di sana. Jatuh bangun aku dulu hanya kusandarkan segalanya kepada Mama. Tapi bila kini dia tiada di depan mata, barulah aku lihat kehidupan dari sudut yang lain. Allah itu lebih tahu apa yang terbaik untuk hambaNya. Aku jadi lebih utuh dari hari ke hari selepas pemergiannya berkat kesatuan hati adik-beradik yang kupegang hingga hari ini. Mungkin juga selepas dia pergi, aku mula belajar untuk jatuh dan bangun sendiri.

Aku cuma berharap perubahan ini bukanlah sekadar untuk dilihat tapi untuk dirasai oleh semua orang. Alangkah bagusnya kalau aku dapat beritahu semua orang bagaimana tenangnya jiwa dan rohani ku setelah berhijrah. Setiap air mata yang menitis adalah tanda kekesalan dan kesyukuran berbanding yang dulunya hanya mengalir tanpa sebab. Tidak pernah aku rasakan betapa indahnya hidup ini jika aku memulakannya dahulu. Cuma tanamkan saja dalam diri ini bahawa setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya.


Ya Allah, terima kasih di atas nikmatMu yang indah.

No comments:

Post a Comment