Sunday, February 24, 2013

Akhir Kuliah


Hari-hari yang kulalui sejak hampir 3 tahun dulu kini sudah pun berakhir. Memegang nama pelajar jurusan Diploma Seni Reka Grafik Berkomputer, satu perkara hebat yang pernah singgah di dalam hidup ini. Alhamdulillah Ya Allah, dengan berkat kekuasaanMu akhirnya aku dapat tamatkan pelajaran. 

Perjalanana yang ku tempuh semenjak semester 1 hingga yang terakhir akan aku bawa dalam ingatan. Macam-macam hal yang terjadi baik yang manis mahupun yang buruk. Tapi itulah kenangan yang akan dibawa sehingga ke tua nanti. Ilmu yang aku dapat insyaallah aku praktikkan dalam pekerjaan. Pensyarah-pensyarah semua, jasamu ku kenang. Terutama yang tak memilih pelajar & sangat ambil berat akan kebajikan pelajarnya, sangat aku hormati.


Pertemuan dengan sahabat handai yang datang dan pergi semasa di kuliah adalah satu anugerah yang tidak ternilai. Andai diberi kesempatan, ingin aku ucapkan terima kasih kerana pernah membuat aku gembira dan tersenyum semasa perkenalan.Tidak lupa kepada sahabat yang pernah membantu di saat aku kesesakan & kesulitan, aku doakan pintu rezeki korang sentiasa terbuka luas. Allah sahaja yang mampu membalas budi baik korang. Syukran jazilan!


Bahagian terpenting disebalik kejayaan ini adalah saat penghijrahan hidupku ke jalan Allah. Menjalankan kewajipan sebagai seorang Muslim pada bulan yang penuh rahmat, Ramadhan. Menjadi kebiasaan pada yang melihat aku buat pertama kali berhijab, ada yang terbuntang mata, ada yang tersenyum, ada yang tertawa, ada juga yang sudi menyanyikan lagu nasyid bila terserempak denganku di kampus.


Iyalah, dahulu aku dikenali dengan perwatakan ala-ala rock, lasak & peramah. Mereka mudah mendekati aku untuk berbual & bertanyakan hal assignment. Tapi aku berterima kasih kepada sahabat-sahabat Grafik yang menerima aku seadanya. Layanan mereka masih sama, cuma lebih beradab sedikit. Alhamdulillah.


Apa pun yang berlaku semasa hari-hari di kuliah, aku hargai setiap detik yang aku lalui. Pengalaman ini tidak mampu dibeli. Aku tahu perjalan ini bukan setakat Diploma, masih jauh ilmu yang mesti aku cari. Dengan izin Allah aku berharap dapat memperoleh rahmatNya dalam meneroka ilmu selagi hayat dikandung badan.


Kepada teman-teman semua, aku pohon maaf di atas khilaf yang berlaku sekiranya ada terkurang di mana-mana. Diri ini hanya seorang hamba yang membuat khilaf dan tidak sempurna. Mohon dihalalkan segala ilmu, makan & minum. 


Barakallah fi umrina

No comments:

Post a Comment